Preview

Herald of Siberian Institute of Business and Information Technologies

Advanced search

ORGANIZING TEAM WORK IN THE CONTEXT OF DISTANCE LEARNING AS A TOOL FOR DEVELOPING PROFESSIONAL COMPETENCIES OF FUTURE IT SPECIALISTS

https://doi.org/10.24411/2225-8264-2020-10025

Abstract

The article is devoted to the issues of training future it specialists to work in a team in the conditions of remote employment. The relevance of the topic is due to the fact that the interdisciplinary nature of the activity requires a modern it specialist not only to have developed competencies for conducting project and analytical work, but also to have formed the ability to work remotely as a team in a multiprofessional group. The purpose of this article is to justify the feasibility of implementing distance learning methods in the process of training future it specialists. To achieve this goal the analysis of the research on distance education, the structure and content of professionally-oriented tasks offered to students in different courses, examples of language tasks, and considers methods of distance learning in the problemsolving process. The article focuses on the fact that in the course of training future IT specialists, a fundamental requirement is the organization of team work of students in a group, both in the classroom and in remote mode. It is established that by implementing methods of distance learning, it is possible to organize the learning process so that it has a professionally-oriented character. The research has allowed us to conclude that teamwork in the process of solving professionally-oriented tasks, the use of modern distance learning tools can increase the productivity of the process of training students, contribute to the formation of critical professional competencies for the digital community of it specialists in the design, development and evaluation of socio-economic efficiency of information products and services in a distributed professional activity.

About the Author

E. G. Soroka
Siberian Institute of business and information technology
Russian Federation


References

1. Приказ Минобрнауки от 19.09.2017 №922 «Об утверждении федерального государственного образовательного стандарта высшего образования - бакалавриат по направлению подготовки 09.03.03 Прикладная информатика». Утвержден приказом Министерства образования и науки Российской Федерации от 19 сентября 2017 г. N 922. [Электронный ресурс]. Режим доступа: http://www.consultant.ru/document/cons_doc_LAW_280602 (дата обращения 14.03.2020)

2. Программа «Цифровая экономика Российской Федерации» (утв. распоряжением Правительства РФ от 28 июля 2017 года №1632-р) [Электронный ресурс]. - Режим доступа: https://static.government.ru/media/files/9gFM4FHj4PsB79I5v7yLVuPgu4bvR7M0.pdf (дата обращения: 10.03.2020)

3. Агапов, И. Кадры цифровой экономики / И. Агапов // Стандарт: Цифровая трансформация, ИТ, коммуникации, контент. - 2019. - №7. - С. 12-15

4. Андреев, А.А. Введение в Интернет-образование : учебное пособие / А.А. Андреев. - М.: Логос, 2003. - 45 с

5. Вайндорф-Сысоева, М.Е. Методика дистанционного обучения : учебное пособие / М.Е. ВайндорфСысоева, Т.С. Грязнова, В.А. Шитова. - М.: Юрайт, 2020. - 194 с

6. Гриншкун, В.В. Теория и методика обучения основам информационной безопасности в условиях фундаментализации высшего профессионального образования [Текст] : монография / В.В. Гриншкун, Е.Д. Димов. - Воронеж: Научная книга, 2014. - 109 с

7. Канищева Л.Н. Модель опыта гуманитарной экспертизы проектно-технических решений / Л.Н. Канищева // Научное обозрение. - 2009. - № 3. - С. 106-109

8. Кудрявцева, М.Е. Социально-гуманитарные аспекты цифровизации бизнеса / М.Е. Кудрявцева, Л.М. Семенова // Дискурс. - 2018. - №2. - С. 74-80

9. Лапчик, М.П. Развитие ИКТ-компетентности будущих бакалавров образования в условиях дистанционного взаимодействия с работающими учителями / М.П. Лапчик, М.И. Рагулина, С.Р. Удалов, Г.А. Федорова // Вестник СИБИТ. - 2019. - №2 (30). - С. 21-25

10. Липаев, В.В. Экономика программной инженерии заказных программных продуктов: Учебное пособие [Текст] / В.В.Липаев. - М.: МАКС Пресс, 2014. - 148 с

11. Папуловская, Н.В. Формирование компетенций для полипрофессионального взаимодействия: монография / Н.В. Папуловская. - Saarbruken: LAP Lambert Academic Publishing, 2016. - 224 с

12. Ракитов, А.И. Философия компьютерной революции / А.И. Ракитов. - Москва: Директ-Медиа, 2013. - 291 с

13. Роберт, И.В. Развитие информатизации образования на основе цифровых технологий: интеллектуализация процесса обучения, возможные негативные последствия / И.В. Роберт // Науки о человеке: гуманитарные исследования. - 2017. - №4 (30). - С. 65-71

14. Сорока, Е.Г. Методические аспекты обучения будущих ИТ-специалистов управлению качеством программных средств / Е.Г. Сорока, Е.В. Куликова // «Вестник Сибирского института бизнеса и информационных технологий. - 2019. - №3 (31). - С. 16-22


Review

For citations:


Soroka E.G. ORGANIZING TEAM WORK IN THE CONTEXT OF DISTANCE LEARNING AS A TOOL FOR DEVELOPING PROFESSIONAL COMPETENCIES OF FUTURE IT SPECIALISTS. Herald of Siberian Institute of Business and Information Technologies. 2020;(2):78-83. (In Russ.) https://doi.org/10.24411/2225-8264-2020-10025

Views: 214


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2225-8264 (Print)