Preview

Herald of Siberian Institute of Business and Information Technologies

Advanced search

ABOUT THE RELEVANCE OF IMPROVEMENT OF THE METHOD OF TEACHING PROGRAMMING OF BACHELORS OF EDUCATION PROFILE "INFORMATICS"

https://doi.org/10.24411/2225-8264-2020-10024

Abstract

The purpose of the article is to substantiate the need to improve the methodology of teaching programming to bachelors of education in the "Informatics" profile. To achieve this goal, the analysis of scientific literature is carried out, and research on the methodology of teaching programming is considered. Difficulties were identified that determined a number of reasons that affect the quality of results of learning programming languages in a pedagogical University. One of the reasons is that there is no computer science exam in the list of entrance tests in pedagogical universities. Accordingly, there is a low motivation of school graduates to study programming languages, and therefore a low level of algorithmic culture and system thinking in the majority of students enrolled in the educational program for training bachelors of education in the "Informatics" profile. In order to substantiate the relevance of these problems on the basis of the Pavlodar state pedagogical University among the 1st year students of the specialty "Informatics", a ascertaining study was conducted, including a questionnaire and entrance testing. The results of this study confirm the need to improve the methodology of teaching programming in a pedagogical University. The article analyzes scientific research on the methodology of teaching programming to schoolchildren and students, studies the research that reveals the didactic potential of a personalized approach to learning, and concludes that it is necessary to develop such a teaching methodology that will be based on the idea of integrating existing methods and personalized educational requests of bachelors; the main directions of improving the methodology of teaching programming to future computer science teachers are defined.

About the Author

I. I. Saifurova
Pavlodar State Pedagogical University
Russian Federation


References

1. Государственная программа Республики Казахстан от 12 декабря 2017 года № 827 «Цифровой Казахстан» [Электронный ресурс]. - Астана: РГП на ПХВ «Институт законодательства и правовой информации Республики Казахстан», 2012. - Режим доступа: http://adilet.zan.kz/rus/docs/P1700000827

2. Государственная программа Республики Казахстан от 8 января 2013 года № 464 «Информационный Казахстан - 2020» [Электронный ресурс]. - Астана: РГП на ПХВ «Институт законодательства и правовой информации Республики Казахстан», 2010. - Режим доступа: http://adilet.zan.kz/rus/docs/U1300000464

3. Государственная программа Российской Федерации от 29 марта 2019 года №377 «Научнотехнологическое развитие» [Электронный ресурс]. - Москва: Сайт Правительства РФ, 2012. - Режим доступа: http://government.ru/docs/36310/

4. Андросова, Е.Г. Методические и содержательные аспекты построения курса программирования на основе объектно-ориентированного подхода (для физико-математических специальностей педагогических вузов): дис. ... канд. пед. наук [Текст] / Е. Г Андросова. - Москва,1996. - 56 с

5. Бидайбеков, Е. Ы. Информатизация образования в Казахстане: монография [Текст] / Е.Ы Бидайбеков. - Алматы: Изд-во АГУ им. Абая, 1998. - 18 с

6. Васильченко, С.Х. Формирование персональной образовательной среды на основе информационных технология для реализации индивидуальных траекторий обучения: дис. ... канд. пед. наук [Текст] / С.Х. Васильченко. - Москва, 2012. - 78 с

7. Ершов А.П. Программирование - вторая грамотность [Текст] / А. П. Ершов // ЭКО. - 1982. -№ 2. - С. 143-156

8. Жемчужникова, Д.Г. Методика обучению программированию, основанная на создании школьникам динамических компьютерных игр: дис. ... канд. пед. наук [Текст] / Д.Г. Жемчужникова. - Москва, -2013. - 14 с

9. Жужжалов, В.Е. Методы и организационные формы обучения программированию в вузе [Текст] / В.Е. Жужжалов // Вестник РУДН, серия «Дистанционное образование». - Москва, -2004. - № 1. - С. 21-30

10. Кондратенко, Б.А. Персонализация проефссионального обучения с использованием информационнокоммуникационных технологий: дис. ... канд. пед. наук [Текст] / Б.А. Кондратенко. - Калининград, 2015. - 63 с

11. Куклев, В.А. Становление системы мобильного обучения в открытом дистанционном образовании: дис. … доктора пед. наук [Текст] / В.А. Куклев. - Ульяновск, 2010. - 515 с

12. Лапчик, М.П. Информатика и информационные технологии в системе общего и педагогичсекого образования: монография [Текст] / М.П. Лапчик. - Омск: Изд-во ОмГПУ, 1999. - 32 с

13. Нилова, Ю.Н. Методика обучения программированию учащихся старшей школы на основе системно - деятельностного подхода: дис. ... канд. пед. наук [Текст] / Ю.Н. Нилова. - Санкт-Петербург, 2015. - 18 с

14. Петровский, В.А. Феномены субъективности в развитии личности: дис. ... канд. пед. наук [Текст] / В.А. Петровский. - Самара, 1997. - 102 с

15. Солонина, А.Г. Концепция персонализированного обучения: монография [Текст] / А.Г. Солонина. - Москва: Прометей, 1997. - 187 с

16. Спирин, И.С. Электронный курс как средство активизации учебно-познавательной деятельности при обучении программированию будущих учителей информатики: дис. ... канд. пед. наук [Текст] / И.С. Спирин. - Шадринск, 2004. - 179 c

17. Шкарбан, Ф.В. Методика обучения объектно-ориентированному программированию бакалавров прикладной информатики с использованием визуальных учебных сред Alice и Scratch: дис. ... канд. пед. наук [Текст] / Ф.В. Шкарбан. - Волгоград, 2018. - 26 с


Review

For citations:


Saifurova I.I. ABOUT THE RELEVANCE OF IMPROVEMENT OF THE METHOD OF TEACHING PROGRAMMING OF BACHELORS OF EDUCATION PROFILE "INFORMATICS". Herald of Siberian Institute of Business and Information Technologies. 2020;(2):72-77. (In Russ.) https://doi.org/10.24411/2225-8264-2020-10024

Views: 146


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2225-8264 (Print)