Preview

Herald of Siberian Institute of Business and Information Technologies

Advanced search

STATE AND PROBLEMS OF RUSSIAN MATHEMATICAL EDUCATION IN RELATION TO THE REQUIREMENTS OF THE BOLOGNA DECLARATION

https://doi.org/10.24411/2225-8264-2020-10017

Abstract

The article examines the positive and negative results of the transition of the Russian education system from a mono-level to a multi-level education system, dictated by the requirements of the Bologna Declaration, which Russia signed in 2003. Attention is paid to the positive aspects that took place in the Russian education system, when professional training was carried out through the specialty. A special conversation is being held about the quality of Russian mathematical education in modern conditions, noting the problems that occur in connection with the transition to a multi-level education system; analyzing the opinions of scientists, administrative employees of educational authorities on the changes taking place in the domestic education system; on the use; on the impact on the modernization of the education system of recommendations contained in world Bank reports; on the trend of reducing the number of hours in the curriculum for specialized disciplines, in particular, mathematics; the results of Russian schoolchildren participating in the international mathematical Olympiad, conducted a historical review of the problems of development of the Olympiad movement, both Russian and international; compares the results of students participating in the international mathematical Olympiad for 29 years in the Soviet Union and in 28 years, when Russia became an independent state and concluded that the first results were significantly higher than the second results; on holding the exam in Russian language and mathematics in recent years and analyzed their results. The expediency of returning the Russian system of higher education to the training of professional personnel through the specialty is argued.

About the Author

V. A. Dalinger
Omsk state pedagogical University
Russian Federation


References

1. Белов, В.А. Болонский процесс и его значение для России [Текст] / В.А. Белов, М.Л. Энтин, Г.И. Гладков [и др.] // Российско-европейский центр экономической политики / Под ред. К. Пурсиайнена, С.А. Медведева. - М.: РЕЦЭП, приложение основных документов Болонского процесса, 2005 г. - 176 с

2. Болонский процесс в России и Европе: опыт, решение, перспективы [Текст]// Материалы Международной научной конференции, 4-8 декабря 2007 г. / Под ред. Е.А. Бондаренко. - Великий Новгород: Изд-во НовГУ, 2008 . - 63 с

3. Далингер, В.А. Единый государственный экзамен по математике: анализ, проблемы, поиск [Текст] / В.А. Далингер // Математика и информатика: наука и образование: Межвузовский сборник научных трудов. Ежегодник. Вып. 7. - Омск: Изд-во ОмГПУ, 2008. - С 89-100

4. Далингер, В.А. Так ли уж безобидна многоуровневая система высшего образования в плане подготовки специалистов? [Текст] / В.А. Далингер // Фундаментальные исследования. - № 11 (часть 5). - 2012. - М: Изд-во Академия Естествознания, 2012. - С. 1095-1098

5. Далингер, В.А. Причины математической малограмотности российских школьников [Текст]/ В.А. Далингер // Педагогика: семья - школа - общество: монография / под общей ред. проф. О.И. Кирикова. - Книга 31. - Москва: Наука: информ; Воронеж: ВГПУ, 2014. - С 72-82

6. «ЕГЭ неоправданных ожиданий. Что скрывают от нас чиновники?» и другие новости (обзор интернет-ресурсов) [Текст] // Математика в школе. - 2014. - № 7. - С. 14-16

7. Журавлева, Н.А., Шашкина, М.Б. Стереометрия в школе: пора бить тревогу? (По результатам профильного ЕГЭ 2015-2019 гг.) [Текст] // Математика в школе.- №1.- 2020.- С.3-12

8. Малышев, И.Г. Математическое образование под колесницей ФГОС [Текст] //Математика в школе.- №7.- 2016.- С. 3-6

9. «Российское образование в цифрах и фактах» и другие новости (обзор интернет-ресурсов) [Текст] //Математика в школе.- № 1.- 2020.- С.14-15

10. Рыжик, В.И. ЕГЭ … Как много в этом звуке… [Текст] / В.И. Рыжик // Математика в школе. - 2011. - № 9. - С. 58-64

11. Ильинский, И.М. Эти странные российские реформы… [Электронный ресурс]. - Режим доступа: http://netreforme.org/news/igor-ilinskiy-eti-strannyie-rossiyskie-reformyi/, свободный

12. Учебно-методические материалы для председателей и членов РПК по проверке выполнения заданий с развернутым ответом экзаменационных работ ЕГЭ 2010 года [Электронный ресурс]. - Режим доступа: http://fipi.ru/sites/default/files/document/1408710050/matUMM2010.zip, свободный


Review

For citations:


Dalinger V.A. STATE AND PROBLEMS OF RUSSIAN MATHEMATICAL EDUCATION IN RELATION TO THE REQUIREMENTS OF THE BOLOGNA DECLARATION. Herald of Siberian Institute of Business and Information Technologies. 2020;(2):30-35. (In Russ.) https://doi.org/10.24411/2225-8264-2020-10017

Views: 114


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2225-8264 (Print)