Preview

Herald of Siberian Institute of Business and Information Technologies

Advanced search

DIGITAL TRANSFORMATION FACTORS OF RUSSIAN COMPANIES: INDUSTRY ASPECT

https://doi.org/10.24411/2225-8264-2020-10064

Abstract

Digital transformation of companies is a natural process of development of the world economy. The national program "Digital Economy" sets targets for the creation of information and telecommunications infrastructure for high-speed transmission, processing and storage of large amounts of data for all organizations. digitalization of companies is considered as the transformation of business models and the introduction of digital technologies in the main business processes to increase productivity. The study analyzes industries that have implemented or are planning to implement digital technologies. As the study showed, the race for digitalization does not take into account the industry characteristics of the company and the differences in the sectors of the economy. Companies in the real sector show low rates of digitalization because the need for digitization of business depends on the non-digital methods of work and the established relationship of the company with consumers. Statistics show that the industries are different the digital technologies used. So, for heavy industry, automation and robotization of production is important. Information and communication technologies (virtualization, remote access, cross-channel communications) are key for the financial and public administration sectors. Digitalization increases the costs of companies in the software. One of the problems of digitalization is the lack of high-quality Russian products created within the framework of current legislation and meeting the needs of business. The article highlights the limitations of digital transformation. The main problems are insufficient funding, low level of digital literacy of employees and managers, lack of digital strategy of companies, uncertainty of legal regulation of digital transformation.

About the Authors

N. P. Leshchenko
Dostoevsky Omsk State University
Russian Federation


I. M. Reutova
Dostoevsky Omsk State University
Russian Federation


References

1. Паспорт национального проекта «Национальная программа «Цифровая экономика Российской Федерации». Правительство РФ: официальный сайт. - 2019. - URL: http://government.ru/info/35568/ (дата обращения: 30.11.2020). Режим доступа: свободный. - Текст: электронный

2. Алексашина, Т.В. Современные исследования в области цифровой зрелости кадровых бизнес-процессов в поддержку корпоративной цифровой трансформации / Т.В. Алексашина, В.И. Смагина, В.В, Смагина. - Текст : непосредственный // Научные труды Вольного экономического общества России. - 2020. - №4. - С. 86-102

3. Бабкин, А.В. Цифровая экономика и ее влияние на конкурентоспособность предпринимательских структур /А.В. Бабкин, О.В. Чистякова. - Текст : непосредственный // Российское предпринимательство. - 2017. №24. - С. 4087-4101

4. Гилева, Т.А. Цифровая зрелость предприятия: методы оценки и управления / Т.А. Гилева. - Текст : непосредственный // Вестник УГНТУ. Наука, образование, экономика. Серия: Экономика. - 2019. - №1 (27). - С. 38-52

5. Индикаторы цифровой экономики: 2020: статистический сборник / Г. И. Абдрахманова, К. О. Вишневский, Л. М. Гохберг и др. - Москва: НИУ ВШЭ, 2020. - Текст : электронный // Нац. исслед. ун-т «Высшая школа экономики» : официальный сайт. - 2020. - URL: https://www.hse.ru/primarydata/ice2020 (дата обращения: 05.12.2020)

6. Исайченкова, В.В. Обеспечение повышения конкурентоспособности промышленного предприятия в условиях цифровой экономики /В.В. Исайченкова. - Текст : непосредственный // Век качества. - 2019. - №2. - С. 91-105

7. Кузин, Д.В. Проблемы цифровой зрелости в современном бизнесе / Д.В. Кузин. - Текст : непосредственный // Мир новой экономики. - 2019. - №3. - С. 89-99

8. Мрочковский, Н.С. Цифровая трансформация бизнес-моделей / Н.С. Мрочковский, Ю.В. Ляндау, И.С. Пушкин, М.А. Федосимова. - Текст : непосредственный // Инновации и инвестиции. - 2019. - №5. - С. 69-71

9. Осипова, Р. Г. Цифровизация как конкурентное преимущество российских организаций /Р.Г. Осипова. - Текст : непосредственный // Вестник Академии знаний. - 2020. - №2 (37). - С.258-262

10. Полянин, А.В. Цифровая трансформация деятельности предпринимательских структур / А.В. Полянин, Т.А. Головина, Ю.В. Вертакова. - Текст : непосредственный // Экономика. Информатика. - 2018. - С. 623-641

11. Сбербанк. Новая технологическая платформа. Сбербанк: официальный сайт. - 2017. - URL: https://2017.report-sberbank.ru/ru/performance-overview/technology/technological-platform (дата обращения: 05.12.2020). Режим доступа: свободный. - Текст: электронный

12. Сибирская нефть. - Текст: электронный // Сибирская нефть : электронный журнал - №4/151, май 2018. . - URL: https://nangs.org/news/industry-media/zhurnal-sibirskaya-neft-4-151-maj-2018-pdf-gazprom-neft (дата обращения: 05.12.2020)

13. Цифровая активность предприятий обрабатывающей промышленности в 2019 г. - Москва: НИУ ВШЭ, 2020. - Текст : непосредственный

14. Цифровые технологии в промышленности и ИТ-отрасли. -- Текст : электронный // Цифровая экономика: электронный журнал. - 2020. - 27 мая. - URL: https://issek.hse.ru/mirror/pubs/share/368078921.pdf (дата обращения: 20.11.2020)


Review

For citations:


Leshchenko N.P., Reutova I.M. DIGITAL TRANSFORMATION FACTORS OF RUSSIAN COMPANIES: INDUSTRY ASPECT. Herald of Siberian Institute of Business and Information Technologies. 2020;(4):34-40. (In Russ.) https://doi.org/10.24411/2225-8264-2020-10064

Views: 237


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2225-8264 (Print)